Ηθική

Ο Σπύρος Κριεζής απαντά στο άρθρο "Είναι περισσότερα τα θετικά ή τα αρνητικά του Βιγκανισμού;" του Ανδρόνικου Κουτρουμπέλη.
Συχνά ακούμε ότι εφόσον στη φύση συναντάμε την θανάτωση ζώων για τροφή, το να τρώμε και εμείς ζώα είναι κάτι ηθικά αποδεκτό. Ας δούμε λοιπόν τα επιχειρήματα υπέρ και κατά αυτής της άποψης.
Ένα συχνό επιχείρημα των παμφάγων ενάντια στους βίγκαν είναι ότι, ναι μεν, ενδιαφερόμαστε για τα κακόμοιρα τα ζώα, όμως, αγοράζουμε προϊόντα που παράγονται με σκληρή εκμετάλλευση ανθρώπων. Με άλλα λόγια, το σκεπτικό είναι ότι αφού δεν είμαστε 100% κατά της βίας και της εκμετάλλευσης, είμαστε ίδιοι (αν όχι χειρότεροι —λόγω της υποκρισίας) με όσους τρώνε κρέας.
Οι βίγκαν συχνά κατηγορούνται ότι «αναγκάζουν» τα παιδιά τους να απέχουν από την κατανάλωση κρέατος και τους «επιβάλλουν» τη δική τους διατροφή. Η συνηθέστερη οπτική του θέματος είναι πως, ανεξάρτητα από τις πεποιθήσεις τους, οι γονείς δεν θα έπρεπε να υποχρεώνουν τα παιδιά να υιοθετούν τις απόψεις τους, αλλά, αντίθετα, να τους δίνουν την ελευθερία να επιλέξουν τα ίδια αν θέλουν να γίνουν βίγκαν ή όχι.
Οι βίγκαν συχνά χαρακτηρίζονται ως υποκριτές, εφόσον υποστηρίζουν τη μη κατανάλωση ζωικών, ενώ οι ίδιοι χρησιμοποιούν υπολογιστές ή άλλα προϊόντα που περιέχουν ζωικά παραπροϊόντα
Το κρέας εργαστηρίου απευθύνεται κυρίως σε όσους δεν θέλουν να χρηματοδοτούν τη σφαγή ζώων και την καταστροφή του περιβάλλοντος αλλά τους αρέσει το κρέας, και λιγότερο στους βίγκαν.
Συχνά ακούμε ότι αφού το να εκμεταλλευόμαστε, χρησιμοποιούμε και να τρώμε τα ζώα είναι κάτι νόμιμο, αυτό σημαίνει επίσης ότι είναι και κάτι ηθικό.
Μαζί με τις γιορτές των Χριστουγέννων, τους κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα και το στολισμένο έλατο, έρχεται και η περίοδος αγοράς δώρων για τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να κάνουν τέτοιου είδους αγορές, καθώς τα δώρα που θα τους πάμε θέλουμε να είναι κάτι ξεχωριστό!
Απαντήσεις στο επιχείρημα ότι η φταίει η φτώχεια και όχι κατανάλωση ζωικών τροφών για το πρόβλημα της παγκόσμιας πείνας.
Συμβαδίζει η κατανάλωση ζώων με την ηθική ενός πολιτισμένου ανθρώπου; Ας δούμε τα επιχειρήματα: