Είναι συχνό φαινόμενο κάποιοι βίγκαν να θέλουν να ταυτίσουν την προσωπική τους ιδεολογία με το βιγκανισμό. Ή ακόμη χειρότερα να παρουσιάζουν την υποκειμενική τους άποψη ή τα προσωπικά τους πιστεύω ως αναπόσπαστο κομμάτι της βίγκαν ιδεολογίας. Κάτι τέτοιο όμως εκτός από ανακριβές και αναληθές, είναι και επικίνδυνο για το βιγκανισμό και κατ’ επέκταση τα ζώα.

Και ευθύς αμέσως θα σας εξηγήσουμε:

1) Ο βιγκανισμός ήδη φαίνεται περίεργος στους άλλους

Είναι κάτι που γνωρίζουμε από πρώτο χέρι. Καλώς ή κακώς (μάλλον κακώς), το να είσαι βίγκαν δε θεωρείται ακόμη mainstream, αντιθέτως, θεωρείται σπάνιο, καινούργιο, ιδιαίτερο, ακραίο κλπ.

Ο βιγκανισμός φαίνεται στους τρίτους ήδη περίεργος και για αυτό άλλωστε αρκετοί μας χλευάζουν. Το να «κουμπώνεις» λοιπόν επάνω του και άλλες ιδεολογίες που και αυτές δεν είναι δημοφιλείς, τότε το μόνο που κάνεις είναι να φαίνεσαι όλο και πιο περίεργος και γραφικός στα μάτια του κόσμου. Αυτό φυσικά βλάπτει το βιγκανισμό.

2) Βομβαρδίζεις τους γύρω σου με υπερβολικά πολλές πληροφορίες

Ας είμαστε ρεαλιστές. Ο μέσος άνθρωπος σήμερα, εξοργίζεται βλέποντας κάποιον να κλωτσάει ένα σκύλο στο δρόμο αλλά ταυτόχρονα να τρώει 10 είδη ζώων. Πιστεύει ότι είναι λογικό να αισθάνεται αγάπη για κάποια είδη ζώων και αδιαφορία για κάποια άλλα.

Δεν μπορεί να αντιληφθεί πως το γεγονός ότι τρώει δεκάδες είδη ζώων τον κάνει μη φιλόζωο και πως το γεγονός ότι νιώθει συμπόνια για τα σκυλάκια και τα γατάκια τον κάνει απλά «φιλοσκυλόγατο». Μάλιστα, μιλά για το σκύλο ή τη γάτα του σα να είναι ισότιμα μέλη της οικογένειας αλλά συμμετέχει στη σφαγή δισεκατομμυρίων ζώων ετησίως.

Ο μέσος άνθρωπος θεωρεί γιορτή το βάρβαρο έθιμο σουβλίσματος του αρνιού αλλά πράξη χυδαιότητας την αντίστοιχη πράξη σε χώρες της Ασίας με θύματα σκύλους. Ο μέσος άνθρωπος αντιμετωπίζει συναισθανόμενα πλάσματα όπως το γουρούνι, το αρνί, την αγελάδα ως προϊόντα, ως αντικείμενα και όχι ως συναισθανόμενα πλάσματα.

Ο μέσος άνθρωπος λοιπόν, θεωρεί το βιγκανισμό εξωγήινο και παράλογο.

Πιστεύεις όντως πως το να του στείλεις πακέτο άλλες 3-4 ιδεολογίες που επίσης δυσκολεύεται να κατανοήσει, είναι κάτι που θα αποδώσει καρπούς και θα φέρει καλά αποτελέσματα; Ίσα ίσα, το να βομβαρδίζεις το μέσο άνθρωπο με πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα θα τον κάνει απλά κάποια στιγμή να σε διαολοστείλει μπουχτισμένος και θολωμένος από τις χιλιάδες σκέψεις που του δημιούργησες.

3) Δημιουργείς μία βίγκαν λέσχη και όχι ένα βίγκαν κόσμο

Αν ο σκοπός σου είναι να φτιάξεις μία ιδεολογία μόνο για λίγους και καλούς, αλλά τα ζώα να σφάζονται κατά δισεκατομμύρια, τότε δεν έχεις παρά να θέσεις περισσότερες προϋποθέσεις ώστε να γίνει κάποιος βίγκαν.

Ας σκεφτούμε ότι η κάθε ιδεολογία εκεί έξω αποτελεί ένα κύκλο. Αυτοί οι κύκλοι ναι μεν θα παρουσιάζουν κάποια κοινά κομμάτια, αλλά τα κομμάτια αυτά θα είναι πολύ μικρά ή έστω μικρότερα των κύκλων τους. Για να το κάνουμε ακόμη πιο απλό. Το να είσαι βίγκαν με την προϋπόθεση να αγαπάς τα ζώα έχει «X» υποστηρικτές σαν ιδέα. Το να αγαπάς όμως τα ζώα και να είσαι επίσης και άθεος προκειμένου να είσαι βίγκαν, έχει «Χ-Ψ» υποστηρικτές. Δηλαδή λιγότερους υποστηρικτές.

Το να αγαπάς τα ζώα, αλλά να είσαι και

α) άθεος

β) κατά του καπιταλισμού

γ) κατά των κρατών

προκειμένου να είσαι «σωστός βίγκαν», έχει «X – Ψ – Π – Κ» υποστηρικτές.

Γενικότερα όσες περισσότερες προϋποθέσεις βάζεις προκειμένου κάποιος να είναι «σωστός» (κατά εσένα) βίγκαν, σε τόσο λιγότερους ανθρώπους απευθύνεσαι.

Αυτό μπορεί εσένα να σε ικανοποιεί, καθώς λες: «καλύτερα λίγοι και καλοί, παρά πολλοί και ό,τι να ‘ναι». Ικανοποιεί όμως τα ζώα που σφάζονται αυτή τη στιγμή που μιλάμε; Εσένα ίσως σε εξυπηρετεί, καθώς χτίζεις τη δική σου ιδέα με βάση το βιγκανισμό. Τα ζώα που υποφέρουν τα εξυπηρετεί όμως;

4) Δημιουργείς αντιπαραθέσεις μεταξύ των βίγκαν

Εσύ μπορεί να πιστεύεις ότι το να είναι κάποιος και βίγκαν και χριστιανός είναι ηλίθιο. Δεκτή η προσωπική σου άποψη, αλλά δε νομίζεις πως ο χλευασμός είναι περιττός; Είναι αχρείαστο να χλευάζεις τα «πιστεύω» κάποιου εφόσον δεν είναι προσβλητικά για εσένα ή δε σου στερούν κάποια ελευθερία σου.

Σίγουρα αν το παρουσιάσεις από συγκεκριμένη οπτική γωνία, θα μπορέσεις να αποδείξεις ότι το να είναι ο άλλος βίγκαν και θρησκευόμενος σου «περιορίζει τις ελευθερίες». Αλλά αν θέλουμε να είμαστε εντελώς ειλικρινείς, μάλλον μιλά περισσότερο η εμπάθειά σου παρά η καταπίεση των δικών σου ελευθεριών.

Έτσι, αν ο άλλος διάλεξε έναν ειρηνικό τρόπο ζωής χωρίς βία προς τα ζώα, προφανώς και είναι γενικά κατά της βίας. Δεν υπάρχει λόγος να ερμηνεύεις την πίστη του συγκεκριμένου ανθρώπου ως μελλοντικό κίνδυνο της ειρήνης σου. Συνεπώς, το να έρθετε σε αντιπαράθεση «πιστοί εναντίον άθεων», μόνο κακό κάνει στα ζώα και μας αποπροσανατολίζει από την ουσία.

Ομοίως, είναι δικαίωμα κάποιου να θεωρεί  την αναρχία, το σοσιαλισμό ή τον καπιταλισμό ως το καλύτερο οικονομικοπολιτικό μοντέλο. Σκοπεύεις να του επιβληθείς ώστε να αλλάξει πιστεύω; Ή σκοπεύεις να του πεις ότι «δεν είναι σωστός βίγκαν» γιατί δε συμφωνεί με τις δικές σου απόψεις;

Καταλαβαίνουμε ότι ο εγωισμός σου δε σε αφήνει να σκεφτείς την πιθανότητα να είσαι εσύ λάθος ή την πιθανότητα το κάθε μοντέλο να έχει τα θετικά του και τα αρνητικά του, τουλάχιστον όμως μπορείς να καταλάβεις πως οι πολιτικές και οικονομικές αντιπαραθέσεις μπορούν να μείνουν στην άκρη για χάρη των ζώων;

Αν κάποιος αποφάσισε πως ΔΕΝ θέλει να τρέφεται πλέον με ζώα γιατί ΔΕΝ θέλει να συμμετέχει στη σφαγή τους, θα του την πέσεις επειδή έχει διαφορετική άποψη από εσένα σε άλλα ζητήματα; Και μάλιστα θα του πεις ότι «δεν είναι αληθινός βίγκαν»; Συγγνώμη, μα αυτή ακριβώς δεν είναι μια μορφή καταπίεσης, φασιστικής νοοτροπίας, επιβολής και bullying;

Αν σου άρεσε αυτό το άρθρο κάνε κλικ εδώ και μοιράσου το με τους φίλους σου! Αν σου άρεσε αυτό το άρθρο κάνε κλικ εδώ και μοιράσου το με τους φίλους σου!

Σχόλια