‘Ενα ενδιαφέρον θέμα που σηκώνει συζήτηση και ανάλυση είναι αν ένας βίγκαν γίνεται υποκριτής και «µη βίγκαν» αν τύχει να καταναλώσει κάτι ζωικό. Αν ανήκεις στην κατηγορία των υστερικών βίγκαν που δεν τους ενδιαφέρει η ορθή επιχειρηματολογία, παρά μόνο το να ακολουθούν πιστά και τυφλά τις «χρυσές εντολές του βιγκανισμού», τότε δε χρειάζεται να διαβάσεις τη συνέχεια αυτού του άρθρου καθώς θα χαλάσεις αδίκως τη ζαχαρένια σου. Και όχι τίποτα άλλο, αλλά μετά πάνω στην υστερία σου θα την πληρώσουν στα σχόλια άλλοι βίγκαν ή και παμφάγοι που ενδιαφέρονται, με αποτέλεσμα να κάνεις κακό στα ζώα, παρουσιάζοντας το βιγκανισµό ως ιδεολογία υστερικών.

Επιστρέφοντας στο θέμα μας λοιπόν, να τονίσουμε πως δεν αναφερόμαστε στην αγορά μη βίγκαν προϊόντων από βίγκαν. Ξεκαθαρίζουμε πως το να αγοράσεις μη βίγκαν προϊόντα, π.χ. ένα γλυκό που έχει αβγά και γάλα, δεν είναι βίγκαν. Αναφερόμαστε αποκλειστικά και µόνο στην περίπτωση που το να καταναλώσεις ένα προϊόν που εμπεριέχει ζωικά, δε θα κάνει άμεσα ή έμμεσα κακό στα ζώα. Πώς θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο; Ας δώσουμε ένα παράδειγμα.

Βρίσκεσαι σε ένα οικογενειακό τραπέζι. Αφού το τραπέζι έχει τελειώσει, έχει παραμείνει στο πιάτο τυρί (ζωικό). Το τυρί αυτό αργότερα θα πεταχτεί στα σκουπίδια. Αν το φας όμως πριν πεταχτεί, θα θεωρείσαι βίγκαν ή εκείνη τη στιγμή θα είσαι υποκριτής ο οποίος συμμετέχει στην κακοποίηση των ζώων; Η δική μας απάντηση είναι πως: «Όχι. Δε θα είσαι υποκριτής και ούτε θα κάνεις κακό στα ζώα».

Ας εξηγήσουµε όµως το γιατί. Αυτό το οποίο µας λένε συχνά οι παμφάγοι είναι πως οι ίδιοι δε συμμετέχουν στην κακοποίηση και στη σφαγή των ζώων, γιατί οι ίδιοι δεν κακοποιούν ή σφάζουν κάποιο ζώο. Απλά αγοράζουν το τελικό προϊόν. Η απάντηση μας σε αυτό είναι ότι συµµετέχουν στη σφαγή αυτή, καθώς µε την αγοραστική τους δύναµη ενισχύουν τις βιοµηχανίες που κάνουν κακό στα ζώα.

Μπορεί µεν να μην κάνουν οι ίδιοι κακό στα ζώα, αλλά ουσιαστικά πληρώνουν κάποιον άλλον να το κάνει για αυτούς. Η κατανάλωση ζωικών δίνει λόγο ύπαρξης στα σφαγεία, τα οποία έχοντας κέρδη ουσιαστικά συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους. Στην περίπτωση όμως που αναφέραμε παραπάνω, ο βίγκαν που έφαγε το τυρί που θα πετιόταν, δεν ενίσχυσε με την αγοραστική του δύναµη καμία εταιρεία.

Το τυρί είχε ήδη αγοραστεί από κάποιον µη βίγκαν συγγενή του, και αργότερα θα πετιόταν στα σκουπίδια. ‘Εχει διαφορά αν αντί για τα σκουπίδια κατέληξε στο στοµάχι του βίγκαν; Διαφορά θα είχε όμως, αν ο βίγκαν έτρωγε τυρί το οποίο δε θα πετιόταν αλλά θα το έτρωγε κάποιος άλλος. Η ενέργεια αυτή θα δηµιουργούσε μία νέα αγορά τυριών, καθώς θα παρουσιαζόταν έλλειψη σε τυρί.

Συνεπώς, αν φας κάτι ζωικό το οποίο πρόκειται να πεταχτεί στα σκουπίδια, στη λεκάνη της τουαλέτας ή να καεί με φλογοβόλο, ενώ δεν έχεις πραγματοποιήσει εσύ την αγορά, τότε δεν είσαι υποκριτής και ούτε συμμετέχεις έμμεσα στην κακοποίηση των ζώων.

Αν όμως το να φας κάτι ζωικό, συνεπάγεται πως θα κάνεις μια καταναλωτική πράξη, τότε η πράξη σου αυτή δεν είναι βίγκαν, καθώς έμμεσα συμμετέχεις στην κακοποίηση των ζώων. Ακόμη και αν το τυρί που περίσσεψε, πρόκειται να δοθεί στα κατοικίδια του σπιτιού, τότε το να το φας πάλι σε κάνει μη βίγκαν, καθώς το τυρί που θα έτρωγαν τα κατοικίδια θα αντικατασταθεί από κάτι ζωικό.

Με την ίδια ακριβώς λογική αν έχεις τα γενέθλια σου και πας τους φίλους σου σε ταβέρνα να φάνε κοψίδια τα οποία θα πληρώσεις εσύ, τότε ΔΕΝ είσαι βίγκαν. Ακόμη και αν εσύ δεν φας τίποτε ζωικό. Και αυτό γιατί παρόλο που εσύ δεν έφαγες κάτι, χρηματοδότησες την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών.

Και θα μπορούσε κάποιος υστερικός βίγκαν που μόλις του άναψαν τα λαμπάκια με τα όσα διαβάζει να πει: «Α ναι; Τότε αν το πάµε έτσι μπορείς να τρως και πιτόγυρα, αρκεί να στα αγοράζουν οι άλλοι και να στα αφήνουν στο πιάτο». Όχι! Το να βάλεις κάποιον να σου αγοράσει κάτι ή το να σου αγοράζει ένας φίλος κάτι και εσύ να το δεχτείς, δεν είναι βίγκαν.

Στην πρώτη περίπτωση δίνεις εντολή για να πραγματοποιηθεί μία «μη βίγκαν ενέργεια», ενώ στη δεύτερη περίπτωση κάνεις ξεκάθαρο πως «αν μου αγοράζεται εσείς τα ζωικά μου, τότε εγώ θα τα τρώω» και ενδεχομένως αυτή η νοοτροπία να δημιουργήσει μελλοντικά και άλλες «μη βίγκαν αγορές» από τους φίλους σου, οι οποίες προορίζονται για σένα.

Και για να γίνουμε ακόμη πιο «extreme», μία άλλη ερώτηση που προκύπτει είναι: «µε την ίδια λογική θα μπορούσε κάποιος βίγκαν να φάει και… κρέας». Η απάντηση παραμένει η ίδια. Αν το κρέας αυτό πρόκειται να πεταχτεί και δεν πρόκειται να φαγωθεί από κάποιον άλλον ή να δοθεί στα αδέσποτα της γειτονιάς ή στα κατοικίδια του σπιτιού, τότε ο βίγκαν που θα το φάει δεν είναι υποκριτής και δεν κάνει κακό στα ζώα.

Υποκριτής θα ήταν αν πρώτα δήλωνε πως «το κρέας είναι αηδιαστικό και το να το τρως είναι βάρβαρο. Νεκρή σάρκα ζώων, χόνδροι, αίµα και οστά. Πως μπορείς να τρως όλα αυτά;»! Αν ο βίγκαν είχε κάνει ξεκάθαρο πως θεωρεί αηδιαστικό το να τρώει κάποιος κρέας, τότε αν το έτρωγε θα γινόταν υποκριτής και θα ακύρωνε τα πιστεύω του. Δε θα έκανε όμως κάποιο κακό στα ζώα. Το θέμα όμως είναι πως κάποιος ο οποίος είναι για καιρό βίγκαν, κατά πάσα πιθανότητα δε θα θέλει καν να ακουμπήσει το κομμάτι κρέας που περίσσεψε καθώς θα του προκαλεί αηδία.

Για όσους συνεχίζουν να αμφιβάλλουν, να τους υπενθυµίσουμε τον ορισµό του βιγκανισμού:

«Ο βιγκανισμός είναι η ιδεολογία κατά την οποία ο τρόπος ζωής σου δε συμµετέχει στο βασανισμό, την κακοποίηση και τη θανάτωση των ζώων στο βαθμό που είναι εφικτό».

Τρώγοντας λοιπόν κάτι που α) δεν αγόρασες και β) που θα κατέληγε σε µία σακούλα στα σκουπίδια δε συμμετέχεις στο βασανισμό, την κακοποίηση και τη σφαγή των ζώων. Θα συμμετείχες ΜΟΝΟ αν η ενέργειά σου να φας κάτι ζωικό δημιουργούσε μία νέα αγορά ζωικών.

Αν συνεχίζεις να πιστεύεις πως δε μιλάμε λογικά, τότε θα θέλαμε να μας εξηγήσεις με ποιον τρόπο ένας βίγκαν κάνει κακό στα ζώα τρώγοντας κάτι που προορίζεται για τη χωματερή.

Πολύ φοβόμαστε ότι η απάντησή σου είτε θα είναι το παιδικό «δεν είστε πραγματικοί βίγκαν και ψάχνετε αφορμή να φάτε ξανά ζωικά προϊόντα», είτε το υπερβολικό πως δήθεν θα στερήσουμε το φαγητό από έναν γλάρο που θα πήγαινε στη χωματερή να ψαχουλέψει τη σακούλα σκουπιδιών. Τότε, εφόσον σου αρέσουν οι υπερβολές, να σου υπενθυμίσουµε πως κανείς μας δεν είναι 100% βίγκαν. Π.χ. με τους φόρους μας πληρώνουμε για κτηνοτροφικές επιδοτήσεις ή ενισχύσεις σε φάρμες γουνοφόρων ζώων.

Αν σου άρεσε αυτό το άρθρο κάνε κλικ εδώ και μοιράσου το με τους φίλους σου! Αν σου άρεσε αυτό το άρθρο κάνε κλικ εδώ και μοιράσου το με τους φίλους σου!

Σχόλια